torsdag 26 april 2012

Det är aldrig roligt att sova själv

Jag tänkte på det här med att sova själv. Det är ju faktiskt inte samma sak att sova själv som att sova med någon, oavsett om man rör varandra nattetid eller bara lyssnar på varandras andetag på avstånd, och iakktar den andra personens vackra rörelser. Att bara vakna upp bredvid en annan människa. Det är ganska fint det. Och när man väl upplevt det är det aldrig roligt att sova själv.

När jag gick in och blev sambo blev jag ju inte det bara med en person. En halv-person tillkom ju. En ganska härlig halv-person. Ibland sover hon i vår säng. När hon behagar, mest. För är det någon som bestämmer i hemmet är det garanterat inte jag, garanterat inte min chef i hemmet heller. Hon är nämligen underordnad den här halv-personen. Som en parantes i historien kan jag förklara att jag alltid fastnat för att många våldsbrottslingar generellt sett är ganska kortväxta, och många av de som är väldigt odrägliga på krogen och söker efter våldsamheter också ofta inte är världens längsta personer. Jag har en vetenskaplig teori; korta människor söker mycket makt. Halvpersonen hemma bekräftar min teori dagligen. Allt utifrån att hon bestämmer vad hon ska äta, hur mycket hon ska äta, när hon ätit klart till när hon ska ha nappen, och vilka kläder hon ska ha på sig. Och det ska gudarna veta, vägrar du kombinera klänning med kjol. Då jävlar. Då sover du snart med badankorna i badkaret. Så mycket kan vi säga.

Men hon gillar ju såklart inte heller att sova själv, för att återgå från parantsen som jag svävade ut i, men jag tycker korta människor är ett intressant diskussionsämne. Hon befäster det ganska mycket när hon ska sova. Först går man och lägger henne och läser Nicke Nyfiken och säger godnatt. Efter ett tag hörs ett mindre vrål (konstigt hur en liten människa kan ha så stora lungor, tror ni jag kan sälja allt jag äger och har för att sponsra forskning för att ta reda på om det ens är möjligt med större lungor än kropp?!) och när man kommer in och säger "WHAT'S UP?!" och highfivar, så får man rödgråtna ögon tillbaka som säger "PINSESSAN!!", och så får man gå och hämta prinsessan, för prinsessan måste sova med alla 7 badankorna som ligger bakom ett DVD-fodral ifrån filmen Pochahontas, som ligger till höger om fisken Nemo som i sin tur ligger bakom en 1,5 meter lång Heffaklump-gosedjur som ligger under en bebisdocka som ligger snet till vänster om en ficklampa, som råkar ligga ovanpå ett till dvd-fodral med filmen Prinsessan på ärten som följs av ett par solglasögon som råkar ligga på en egenmålad teckning som ligger bredvid ett politiskt programblad.

Men det är klart. Det är ju aldrig roligt att sova själv. Faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar